Vernisáž: Josef Pařenica – Všeho moc škodí
Ode dneška až do 16. 2. 2024 můžete v chodbě k Velké posluchárně v přízemí budovy ředitelství navštívit výstavu Josef Pařenica – Všeho moc škodí.
Všeho moc škodí
Společnost se často setkává s jevy, které postupně narůstají a začíná vznikat problém. Ne u všech a ne všude. Kofein tu s námi je již dlouho a pití čaje nebo kávy má u nás bez nadsázky kulturní tradici. Kavárny se staly symbolem společenského a kulturního života již v 19. století. V Česku se fenomén čajoven zrodil po sametové revoluci v roce 1989. Pití kávy a čaje v přiměřeném množství s sebou přináší i benefity. V řadě povolání s nároky na pozornost a výdrž během nočních služeb je kofein téměř nezbytný… Nicméně… dětský organismus je vůči působení kofeinu výrazně citlivější a riziko negativních účinků vyšší. K tomu se připojuje často vysoký obsah cukru v těchto nápojích s rizikem obezity a diabetu… Marketing nápojů bývá obdivuhodně propracován, příběhy některých značek jsou legendární a mnoho obalů je de facto uměleckým dílem. Výstava plastik s obaly od nápojů upozorňuje na problém, který se vynořuje. Žádná z plastik se nesnaží dehonestovat kteroukoliv značku nápojů. Ne všechny užité plechovky jsou od nápojů obsahujících kofein či cukr. Jejich výběr byl ovlivněn estetickým vyzněním, především barevností. Výrobci nápojů s vysokým obsahem kofeinu na obalech dle zákona upozorňují na nevhodnost pro děti, mladistvé a těhotné. Žádná z plastik není primárně zamýšlena jako reklamní sdělení. Nenabádá ke konzumaci nápojů zde zobrazených či rizikovému chování v některých reklamách.
Josef Pařenica (1969) je jihlavský ambulantní psychiatr. Vystudoval psychologii na FF MU v Brně a medicínu na 3. LF UK. Studium psychologie zakončil diplomovou prací Psychologie v reklamě. Na začátku tisíciletí působil několik měsíců ve Zdravotnických novinách. Účastnil se i marketingových výzkumů. Téma propojení reklamy, marketingu, psychologie a sociologie jej nadále zajímá.