Rozvíjení komunikačních a manažerských kompetencí zdravotnických pracovníků jako jeden z předpokladů kontinuálního zvyšování kvality zdravotní péče a spokojenosti pacientů
Vzděláním k vyšší kvalitě péče
Evropský sociální fond
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Registrační číslo: CZ.2.17/1.1.00/33070
V posledních letech nabývá problematika kvality poskytované zdravotní péče na stále větším významu. Zároveň dochází i k posilování role pacientů ve zdravotnickém systému v ČR. S odkazem na tyto skutečnosti vzniká nezpochybnitelná potřeba přípravy zdravotnického personálu na změny s tím související. Jak vyplývá z celé řady sociologických průzkumů, nejvyšší míra nespokojenosti českých pacientů souvisí s neadekvátní komunikací mezi zdravotníkem a pacientem, v předávání nevhodných, nedostatečných či nesrozumitelných informací a s nedostatečnou organizací práce ve zdravotnických zařízeních. Projekt FN Motol vychází z reálné situace v českém zdravotnictví a v tomto smyslu sleduje dva dílčí cíle:
- vytvoření podmínek pro změnu komunikačního stylu mezi zdravotnickým personálem a pacienty ve smyslu uplatňování zásad proklientské komunikace v praxi;
- prohlubování manažerských kompetencí středního a nižšího zdravotnického managementu, které povedou ke zvyšování kvality poskytovaných služeb a tím i k vyšší spokojenosti pacientů.
Vlastní projekt byl určen pro zdravotnické zaměstnance FN Motol poskytující přímou (kontaktní) péči pacientům. Byl realizován formou uceleného systému tří dynamicky vedených seminářů a odborných kurzů, které obsahují prvky interaktivního výcviku, řešení a rozboru modelových situací, video tréninku a dalších moderních didaktických metod. Vzdělávací akce byly vedeny odborně zdatnými lektory se zkušeností ve vzdělávání zdravotnických pracovníků.
1. Seminář – Základy proklientské komunikace
Charakteristika vzdělávací akce a výstupy projektu ke stažení:
- Charakteristika 1 (45,37 KB)
Studijní opora:
- Proklientská komunikace pracovní sešit (243,00 KB)
- Proklientská komunikace podklady (2,04 MB)
Evaluační zpráva:
- Evaluace (3,11 MB)
2. Inovační kurz pro vedoucí nelékařské zdravotnické pracovníky
– Management zaměřený na zvyšování spokojenosti pacientů
Charakteristika vzdělávací akce a výstupy projektu ke stažení:
- Charakteristika 2 (51,34 KB)
Studijní opora:
- Management 1. část podklady (1,31 MB)
- Management 1. část pracovní sešit (1,11 MB)
- Management 2. část podklady (1,91 MB)
- Management 2. část pracovní sešit (415,50 KB)
- Management 3. část podklady (390,50 KB)
- Management 3. část pracovní sešit (297,50 KB)
- Management závěrečná práce (113,00 KB)
Evaluační zpráva:
- Evaluace (3,60 MB)
3. Odborný kurz pro vedoucí lékaře
– Management zaměřený na zvyšování spokojenosti pacientů
Charakteristika vzdělávací akce a výstupy projektu ke stažení:
- Charakteristika 3 (44,94 KB)
Studijní opora:
Metodiky k jednotlivým seminářům:
- Metodika základy proklientské komunikace (112,50 KB)
- Metodika managementu zaměřený na zvyšování spokojenosti pacientů (158,00 KB)
- Metodika pro lektory (150,91 KB)
Evaluační zpráva:
- Evaluace (1,39 MB)
Evaluační zprávy z archivu:
Další informace o projektu naleznete na internetových stránkách Ústavu ošetřovatelství UK 2. LF a FN Motol: http://www.lf2.cuni.cz/info2lf/ustavy/uo/projekty.htm
Hlavní řešitel projektu: PhDr. Daniel Jirkovský, Ph.D., MBA