Týden krizové intervence ve FN Motol
03.12.2024
V listopadu oslavil Krizový intervenční tým FN Motol pět let od svého založení.
U příležitosti tohoto výročí jsme uspořádali komentovanou výstavu s podtitulkem od Týmu psychosociální intervenční služby ke Krizovému intervenčnímu týmu – 5 let zrání.
Výstavní panely se základními údaji o týmu, grafickým znázorněním odvedené práce či přehledem situací, které lidé v nemocnici zažívají a ve kterých jim náš tým pomohl, jsme doplnili osobní přítomností.
Naším cílem bylo sdílet se zaměstnanci nemocnice, studenty, pacienty i návštěvníky zkušenosti i dobrou praxi a odpovídat na otázky. Chtěli jsme představit naše pětileté působení, vybídnout k aktivní spolupráci a v neposlední řadě získat nové kolegyně a kolegy do našeho týmu.
Krizový intervenční tým tvoří motivovaní a speciálně vyškolení zdravotničtí pracovníci, působící primárně na různých klinikách dětské i dospělé části FN Motol, výjimečně na dohodu. Tuto službu nabízejí nad rámec svého úvazku na kmenovém pracovišti.
Poskytují psychosociální podporu a krizovou pomoc zaměstnancům (peer – kolegiální podpora) i blízkým pacientů či pacientům samým (krizová intervence, podpůrné rozhovory), a to jako jediný podpůrný tým nemocnice nepřetržitě, 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.
Peer podpora
Jde o podporu a první psychickou pomoc na kolegiální úrovni. Služba je určena zdravotnickým pracovníkům i ostatním zaměstnancům nemocnice, kteří prožívají akutně psychicky náročnou situaci nebo naopak dlouhodobou zátěž. Nejčastěji jde o situace spojené s výkonem povolání, mnohdy s přesahem do osobního života, nebo osobní problémy, které se prolínají s profesí.
Podpora je zásadně anonymní, o setkání nevzniká žádný záznam a peer je vázán mlčenlivostí, pokud se nedohodne se zasaženým jinak. Rozhovor může proběhnout i mimo nemocnici nebo telefonicky.
Intervenční podpora
Intervenční podpora se poskytuje pacientům, jejich blízkým či pozůstalým. V případě akutní stresové reakce poskytujeme krizovou intervenci, v případě dlouhodobé zátěže jde většinou o podpůrný rozhovor.
Potřebný člověk musí s přítomností interventa souhlasit.
Službu si může vyžádat i sám pacient nebo jeho rodina, ale interventa vždy kontaktuje zaměstnanec nemocnice. Telefonní čísla interventů nejsou veřejná.
Rozpis služeb je umístěn na intranetu (SPIS), včetně kontaktních telefonních čísel.
Možné je též se službu majícím interventem situaci telefonicky konzultovat (zaměstnanec) či zprostředkovat intervenci po telefonu (blízký, pacient).
Intervent a peer
Intervent/peer je zdravotnický pracovník se zvláštní odbornou způsobilostí získanou absolvováním definovaného certifikovaného kurzu.
Své znalosti a dovednosti si udržuje dalším průběžným vzděláváním (nástavbové kurzy, výcviky, odborné semináře, workshopy, konference), praktickými nácviky (tematické refreshe) i pravidelnými (týmovými a případovými) supervizemi a intervizemi.
Za období listopad 2019 až říjen 2024 náš tým poskytl:
423 intervencí a podpůrných rozhovorů, při kterých jsme ošetřili 740 zasažených
160 peer ošetření zaměstnanců nemocnice
Tým má v současné době 16 členů, většina má obě odbornosti (intervent i peer).
Autor: Krizový intervenční tým FNM